آخرین اخبار

15. آذر 1396 - 11:25   |   کد مطلب: 31492
یادداشتی براساس آیات قرآنی/
زلزله؛ تنبیه یا اتفاق؟(3)
نویسنده کتاب "نشانی" در بخش پایانی این یادداشت باتوجه به احادیث و آیات قرآنی به موضوع زلزله اتفاق است یا تنبیه پرداخته است؛

به گزارش آوای سیدجمال؛ احمد کاظمی در این یادداشت نوشت: یکی از مصیبت هایی که با آن مواجه هستیم نگاه تک بُعدی به اتفاقات است اینکه بگوئیم یکی از  دلایل زلزله ؛ گناه است حرفی نیست  اما اینکه  برای فرار از مشکلات ناشی از زلزله باید گناه نکنیم یک نگاه صرفا تک بعدی به حل مشکلات ناشی از زلزله است

 

این گروه از افراد باید توجه کنند که اسلام یک دین همه جانبه است و برای آنان که تلاش علمی برای کاهش خسارات زلزله را بکار میبرند ارزش والایی قائل است

 

 اصولا توجه به علم و احترام به دانشمندان در اسلام  جایگاه ویژه ایی دارد ؛ فراموش نکنیم اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد در باب علم و دانش ؛ خواندن و معرفت بوده است

 

اسلام در بُعدی دیگر ارزش دانایان را بسیار فراتر از نادانان میداند ؛ لذا دانشمندانی که در شاخه علم زمین شناسی و زلزله تحقیق و به آخرین دست آوردهای علمی برای کاهش خسارت ناشی از زلزله ؛ دست می یابند ؛ مورد احترام و عزت قرار می گیرند

 

در سوره زمر آیه۹ آمده که "...أقُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ " یعنی ... ﺑﮕﻮ:  ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ؟! ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺘﺬﻛﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ! 

 

متاسفانه بعضی ها نگاهشان به افراد زلزله زده مانند نگاه بیگناهان به افراد گنهکار است و بر خود میبالند که خداوند از آنها رضایت کامل دارد و بهشت برین منتظر ورود قدوم مبارکشان است

 

فراموش نکنیم تعریف دنیا همان فرصت مکرر خداوند به همه انسانها جهت آراستن خود به همه نیکی هاست

 

فردا برای خوب شدن دیر است ؛ امروز وقت تصمیم به رابطه مخلصانه با خداوند مهربان است چرا که اگر خداوند قهار  تصمیم به مجازات گنهکاران میگرفت هیچ انسانی روی زمین نمی ماند

 

در سوره فاطر آیه ۴۵ آمده : "ولَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَىٰ ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا " یعنی ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻛﻨﺪ، ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺸﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮔﺬﺍﺷﺖ! ﻭﻟﻰ (ﺑﻪ ﻟﻄﻔﺶ) ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺳﺮﺁﻣﺪ ﻣﻌﻴﻨﻰ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ (ﻭ ﻣﻬﻠﺖ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ) ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺟﻞ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ، (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎﻯ ﻋﻤﻠﺶ ﺟﺰﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ) ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ (ﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﻫﻤﻪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ)!

 

بدنبال پاسخ قانع کننده ایی برای این سوال بعضی از  مردم و گروهی از مخالفان اسلام بودم که " چرا در اروپا و یا آمریکا که مهد گناهان است زلزله ایی اتفاق نمی افتد اما در یک روستای فقیر زلزله بوقوع می پیوندد

 

به راستی یافتن پاسخ قانع کننده برای این سوال کمی برایم دشوار آمد؛ با خود گفتم باید باتوکل به خداوند مهربان تفالی به کتاب قرآن کریم زنم که مرکز هدایت و چراغ راه ماست.

 

پس از تفال سوره مبارک فجر پیش رویم قرار گرفت که پاسخی کامل وجامع بر سوال فوق بود؛ تو پنداری این سوره در پاسخ این سوال نازل شده بود، خداوند با قسم های مختلف میفرماید که در کمین ظالمان است؛ (لازم نیست به امروز یا آینده بنگری تا ببینی چه برسر هر بلاد گنهکار میاید)

 

به گذشته بنگر که خداوند با شهر باعظمت ارم مرکز ظالمان و گنهکاران قوم عاد چه کرد و با شهر قوم ثمود که محکمترین ساختمان ها را در کنار صخره ها ساخته بودند و فرعون قدرتمند و شکنجه گر چه کرد ؟

 

خداوند مهربان در این سوره اطمینان داد که او در کمینگاه ستمگران است اینطور نیست که آنها این همه به مستضعفین جهان ظلم کنند و او عذابی سخت بر آنان در نظر نگیرد

 

در ادامه سوره خداوند به گروهی از مردم اشاره میکند که در امتحانات ناله از مشکلات و سختی ها دارند او به آنان سفارش میکند برای زلزله مهیب آخرت و فرار از عذاب، اعمال نیکی ذخیره کنید که فردا دیر است.

 

(سوره فجر و معنی کامل آنرا حتما بخوانیم)

بسم الله الرحمن الرحيم

" وَالْفَجْرِ (1) وَلَيَالٍ عَشْرٍ (2) وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ (3) وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ (4) هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ (5) أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14) فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16) كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ (17) وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ (18) وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلاً لَّمّاً (19) وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبّاً جَمّاً (20) كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكّاً دَكّاً (21) وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً (22) وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى (23)‏ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (24) فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (25) وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (26) يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي (30)"

 

هنگامی که قصد تهیه یک فنجان چای داریم ابتدا یک کتری را باید بجوشانیم؛ طبق قوانین علمی حاکم بر جهان هستی   این کتری به هنگامی که به درجه جوش رسید حتما باید مسیری برای خروج بخار داشته باشد، در غیر اینصورت منفجر میشود.

 

زمین در مسیر کهکشان ها همانند آن کتری برای خود قوانین علمی دارد که در هر برهه از زمان نیاز به خروج انرژی های موجود در خود در قالب آتشفشان و زلزله دارد ؛ به همین علت گاهی زلزله در عمق اقیانوسی بوقوع می پیوندد که حتی یک انسان در آنجا حضور ندارد اما فراموش نکنیم خداوندی که تمام جهان هستی را براساس قوانین علمی بنا کرده است ؛ اراده خود را قالب بر همه این قوانین کرده است

 

بر اساس اراده خداوند کریم بر خلاف سوزندگی آتش ؛ آتش حضرت ابراهیم (ع)را نمی سوزاند (سوره انبیاء آیه ۶۹) ؛ بر خلاف قانون برندگی کارد ؛ یک چاقوی تیز گلوی اسماعیل (ع) را نمی بُرد(سوره صافات آیات ۱۱۰_۱۰۲ ) ؛ بر خلاف قوانین علمی پزشکی ؛ حضرت عیسی کور مادر زاد را بینا و مرده را زنده میکند  (سوره آل عمران، آیه ۴۹) ؛ بر خلاف قوانین باسواد شدن ؛ حضرت محمد (ص) در یک لحظه باسواد میشود (سوره عنکبوت آیه ۴۸) و ...

 

پس چگونه باور نمی کنیم که بر اساس اراده خداوند مهربان ؛ ارتباطی مستقیم  بین گناه و وقوع زلزله بوجود آمده است ! لذا باور کنیم که در بعضی از نقاط وقوع زلزله ارتباط مستقیم با رابطه علمی علت و معلول و در نقاطی دیگر  اراده خداوند مهربان بر ارتباط گناه و وقوع بلایا حاکم است

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد