آخرین اخبار

13. دى 1395 - 21:04   |   کد مطلب: 33951
به دنبال یادداشت گزارش گونه علی رستمی در کانال تلگرمی خود با عنوان «اسدآباد در دفاع مقدس» یکی از رزمندگان اسدآبادی مقیم تهران نوشت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و کلیت فرهنگ دفاع مقدسی به‌منظور معرفی انسان‌هایی است که به اسلام و قرآن عمل می‌کرده و از ولی زمان خود تبعیت کردند.

به گزارش آوای سیدجمال؛ هوشنگ نادری به عنوان یکی از رزمندگان اسدآبادی مقیم مرکز در خصوص چرایی اهداف این هیئت نوشت: تکمله‌ای بر یادداشت گزارش گونه برادر علی رستمی درباره سی و پنجمین نشست هیئت رزمندگان اسدآبادی‌های مقیم مرکز و پاسخ به شبهه سکولار نامیدن اقدام این هیئت از منظر بعضی دوستان:

 

باور ما این است که معصومین سلام‌الله علیهم أجمعين نمونه عینی قرآن عملی یا همان قرآن مجسم هستند،یعنی اینکه اگر قرار بر این باشد که انسان با عمل به دستورات قرآنی به نقطه‌ای متعالی برسد،نهایی‌ترین امکان تعالی ، آن می‌شود که معصومین علیهم‌السلام هستند.

 

به فراخور ادراک و پیاده‌سازی فرمان‌های الهی در قرآن و با هدایت و دستگیری معصوم ع افراد دیگری به تعالی رسیده‌اند که می‌توان آن‌ها را تالی تِلوْ معصومین سلام‌الله نامید،مانند سلمان و اباذر و مالک اشتر و...

 

شاید در امتداد این دیدگاه و باور دینی که "هیچ‌گاه زمین خالی از ولی معصوم نیست "بتوان ادعا کرد كه ؛ هیچ‌گاه نیز هستی از این نمونه‌های متعالی بی‌بهره نبوده و نخواهد بود که متخلق به اخلاق الله و مقید و پايبند به اصول مبانی و ارزش‌ها هستند.

 

در زمان ما حضرت امام ره نمونه‌ی بارزی از این اولیاءالله و انسان كامل بودند(در اینجا هدف ذکر گوشه‌ای از ظرفیت حضرت امام و انقلاب اسلامی است بدون اینکه منکر سایر استعدادها و ظرفیت‌های علما و مراجع عظام دیگر باشیم)،یعنی قرآن عملی و اسلام متجسم در مشی سیاسی _اجتماعی حضرت امام عینیت یافته بود و در مرحله پایین‌تر با شدت و ضعف‌هایی دیگرانی بودند که با عمل به فرامین الهی و الگوبرداری از حضرت امام ره نمونه‌ای از انسان‌های برجسته اسلامی را در رفتار اجتماعی خود معرفی می‌کردند و به ظهور و بروز رسانیده بودند.

 

از آنجائی كه عنصر جنگ ،میدان عمل‌گرایانه‌تری برای مشی اجتماعی یک انسان حق مدارِ حق‌طلب فراهم كرده بود و از طرفی عامل تقوا شجاعت و عقلانیت(=شهامت) در یک بستر دست‌به‌دست هم داده و به‌صورت همزمان عامل تصمیم سازی در صحنه‌ی دفاع مقدس را محقق می‌کرد و در رأس این جریان شهدا، نمونه بارزتری از انسان‌های موردنظر جامعه‌ی اسلامی به لحاظ تکلیف مداری ، ایثارگری ،تقوا و عمل‌گرایی مثبت و مؤثر دینی را در پیش چشم ناظرین به نمایش گذاشتند که پیرو و تابع فرامین و رهنمودهای امام خود نیز بودند، به صورتی که امروزه داوران منصف و غیر غرض‌ورز  خدشه و خذلانی بر آن‌ها وارد نمی‌کنند.

 

امروزه حتی غربی‌ها در مبحث فرهنگ‌سازمانی و یا موضوعاتی مانند اجتماعی سازی، افراد را به سمت الگوها و نمونه‌های شاخص دلالت می‌کنند؛

 

درنتیجه پاسداشت و زنده نگهداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و کلیت فرهنگ دفاع مقدسی به‌منظور معرفی انسان‌هایی است که به اسلام و قرآن عمل می‌کرده، از ولی زمان خود تبعیت کرده، شهامت داشته و به همين میزان به وسعت نظر و قدرت پردازش داده‌ها و تحصیل خروجی عقلانی توفیق یافته‌اند.

 

ما اگر یاد و خاطره رزمندگان را در آن مقطع پاس داشته و بازخوانی می‌کنیم، درواقع به دنبال بیان این حقیقت هستیم که اسلام و فرامین قرآنی قابل پیاده‌سازی در همه‌ی اعصار و زمانه است و اگر ما توانستیم جنگ تحمیلی را تبدیل به دفاع مقدس کنیم و از بحران جنگ، نعمت دفاع مقدس حاصل شود و به تعبیری عامل خودباوری ، خوداتکایی ، خودسازی و استقلال هرچه‌تمام‌تر ما گردد و جامعه ما را به سمت پیشرفت و تعالی رهنمون شود، همه و همه به خاطر تبعیت از ولی امر و ظرفیت‌سازی دینی در پیکره‌ی فردی و اجتماعی بوده که نمونه برجسته آن شهدا هستند.

 

حقیقت آن است که در دورانی که جامعه ما درگیر دفاع مقدس بود، کسانی دیگر وجود داشتند که فاقد تقوای لازم و شهامت وتعهد کافی برای حضور در میدانهای عملی دفاع مقدس بودند و یا ترس آن را داشتند که از منظر خودشان آتش جنگ بالاخره دامن خود یا کسانشان را بگیرد. پس به بهانه‌هایی ازجمله غیر عقلایی دانستن جنگ، ماهیت آن را زیر سؤال می‌بردند.

 

ولی اکنون‌که برای کلیت یا بخش قابل‌توجهی از جامعه ما، جنگ به یک ارزش مسلم تبدیل‌شده، از روش‌هایی دیگر به دنبال محدودسازی یا تغییر حقیقت دفاع مقدس هستند و یکی از این روش‌ها این است كه شهدا را مدافعان خاک معرفی می‌کنند و همزمان عامل شهامت که نتیجه تقوا ، تکلیف مداری ، شجاعت و عقلانیت است را در ماجراجویی و سر نترس داشتن و بی‌باک بودن معرفی کرده و خلاصه می‌کنند،تا درنهایت برای نسل‌های آینده یک روایت مهیج و حماسی از دفاع مقدس جا انداخته شود و معلوم نباشد که رزمندگان به دنبال پیاده‌سازی قرآن در حیات اجتماعی خود بوده‌اند.

 

هدف اصلی هیئت تأسیسی رزمندگان اسدآبادی‌ مقیم مرکز نیز بازخوانی همین حقیقت است که شهدا و در پهنه کلی‌تر همه‌ی رزمندگان از مسیر تکلیف مداری پا به عرصه دفاع مقدس نهاده بودند، همچنان که زمانی که در خط مقدم نیز نبودند همان تکلیف مداری آن‌ها را وامی‌داشت تا در هر نقطه‌ی دیگری از جامعه‌ی اسلامی حضور دارند بعینه همان نقطه را سنگری دیگر در نظر گرفته و آن وظیفه را تکلیف بدانند و نهایت سعی و تلاش را برای انجام آن معمول نمایند و در همه‌جا خود را مسئول بدانند نه مستخدم و کارپرداز یا وظیفه‌بگیر؛ این نوع از قلب(وارونه نمایی) حقیقت از عملکرد مجاهدین اسلامی در تاریخ اسلامی بی‌سابقه نیست.

 

در بسیاری از کتب تاریخی که به ثبت فعالیت مجاهدین پرداخته‌شده مانند کتاب‌هایی که بنام الفتوح(فتوح البلدان ،فتوح بلاذری و...)معروف است، متأسفانه جنبه معنوی اقدام مجاهدین در سایه کشورگشایی  کم‌رنگ یا اصلاً بی‌رنگ شده است.

 

حضرت امام ره خود جزو اولین کسانی بودند که خطر این نوع از تحریف حقیقت را می‌شناخت و ما را پرهیز داد تا مراقب این آفت باشیم.

 

آنجا که در مورد فتح خرمشهر فرمود "فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است" یا در پیام ٦٧/١٢/٣ آن حضرت خطاب به روحانیت(منشور روحانیت) آمده است که: ..."استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت...

 

جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌شدنی نیست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد...."

 

در همین نشست اخیر هیئت رزمندگان حضرت حجةالاسلام دکتر رستمی نیز به استناد فرمایشات حضرت امام رضوان‌الله علیه به همین نکته اساسی اشاره داشتند (نقل به مضمون) که ؛ ما تکلیف داریم به مبحث دین‌مداری ،تقواپیشگی و دین‌باوری اسلامی-انقلابی رزمندگان و شهدا بپردازیم و مواظب باشیم آن‌همه ایثارگری‌ها تعبیر به کشورگشایی و فتح خاک نشود.

 

زیرا ارزش کشورگشایی در مقابل تکلیفمداری دینی به نسبت دنیا در برابر آخرت کوچک و غیرقابل اهمیت است(فتح خاک کجا و فتح ارزش‌ها کجا؟ پایداری بر معارف دینی کجا و تصرف زمین کجا؟)؛

 

پس ما نیز به‌عنوان بانیان هیئت رزمندگان اسدآبادی‌ مقیم مرکز با این نگاه که باید حرکت صورت گرفته در دوران دفاع مقدس را به‌گونه‌ای دقیق و صحیح روایت کنیم تا به‌افراط و تفریط کشیده نشود و حق مطلب همان‌گونه که واقع گردیده مشخص و معین گشته و هم‌زمان با زدودن گردوغبار ایام از ذهن‌های رزمندگان و ایثارگران، برای آیندگان نیز وقایع‌نگاری متقنی به دست داده شود، فعالیت خود را آغاز نمودیم و طی شش سال گذشته همت همه‌ی اعضا در این سمت‌وسو تنظیم شد.

 

اما بااین‌وجود معتقدیم هیچ حرکت انسان غیر معصوم خالی از اشتباه نیست و مدعی هم نیستیم که صد در صد توانسته‌ایم به اهداف موردنظر نائل شویم ولیکن می‌توان ادعا نمود مباحث مطرح‌شده بین اعضا مانند یک مرامنامه پیش چشممان بوده و بر آن باور داریم.

 

البته نوشته حاضر، بیانیه رسمی هیئت نیست و این حق برای سایرین نیز محفوظ است تا اهداف و معیارهای خود را بیان کنند ،اما تا آنجایی كه بنده به‌عنوان یک عضو کوچک مؤسسين از ابتدا در متن مباحث هیئت بوده‌ام، اذعان دارم كه همه اعضا متعهد بوده‌اند عاری از جناح‌بندی‌های امروزین و اختلاف دیدگاه‌های پیش‌آمده به خویشتن خویش بازگردند و به همان اصول و مبانی موردنظر انقلاب اسلامی که عامل وحدت‌بخشمان در دوران دفاع مقدس بود متمسک شوند و مقید به آرمانهای شهدا باشند.

 

ان شاءلله ...

"والعاقبه للمتقین "

انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
https://telegram.me/Avaseyedjamal